מלבד רופא אף אוזן גרון, שהוא הכתובת הראשונה אליה יש לפנות כשמתעורר חשד לבעיית שמיעה, בעל המקצוע המלווה מטופל מהרגע שהגיע למכון שמיעה ועד לרגע בו רמת התקשורת שלו עלתה בצורה משמעותית הוא קלינאי תקשורת. קלינאות תקשורת הוא מקצוע המוגדר כפרא רפואי, ומתפרש על פני תחומים רבים הנוגעים להפרעות תקשורת, כמו הפרעות הנוגעות להתפתחות השפה, שמיעה, דיבור ואף תקשורת לא מילולית.
טיפול ואבחון בקבוצות מגוונות באוכלוסיה
קלינאי תקשורת עוברים הכשרה מקיפה המאפשרת להם לאחר מכן לייעץ, לאבחן בעיות ולשקם מטופלים הסובלים מבעיות תקשורת שונות. הפרעות שמיעה הן אחד מתחומי העיסוק המרכזיים של קלינאי תקשורת. מדובר על אבחון כמו גם שיקום השמיעה בכל קשת הגילאים, החל מתינוקות דרך ילדים ומבוגרים ועד בני הגיל השלישי. כאשר מדובר על בעיות שמיעה אצל ילדים, הן מגיעות עם עיכוב בהתפתחות הדיבור והשפה ובקשיי הגיה של צלילים שונים או הפרעות בליעה המקשות על תקשורת. קלינאי תקשורת מסייעים במקביל בשני התחומים, הן במציאת הדרך הטובה לשיקום השמיעה והן בהקניית כלים להגיה נכונה, התפתחות השפה וגם פיתוח תקשורת באמצעים שאינם שפתיים כמו תקשורת לא מילולית.
קלינאי תקשורת עורך גם בדיקות שמיעה מקיפות
כאמור, מלבד פניה רופא אף אוזן גרון או אודיולוג, בעל המקצוע המלווה מטופלים הסובלים מבעיית שמיעה הוא קלינאי תקשורת. קלינאי תקשורת הוא הגורם המבצע בדיקות שמיעה במכוני השמיעה. בחלק מהבדיקות, במיוחד כשמדובר על פעוטות, שני קלינאי תקשורת לוקחים חלק בבדיקה, כשאחד מדובב את הפעוט להגיב באמצעות הצגת תמונות, בובות ועוד וקלינאי תקשורת אחר משמיע את הקולות ועוקב אחר התגובות. בבדיקות שנערכות למבוגר קלינאי התקשורת נמצא מחוץ לחדר, משמיע צלילים ועוקב אחר האודיוגרמה המתהווה לאורך הבדיקה. קלינאי התקשורת גם יודע לקרוא את הבדיקה ולפענח אותה ולדעת האם הבדיקה תקינה או שנדרשת בדיקה מעמיקה יותר לאבחון הבעיה הספציפית שנראית.
קלינאי תקשורת מלווים אתכם בעת התאמת מכשיר שמיעה
כאשר נמצא בבדיקת שמיעה שישנה בעיה ושהנבדק אכן זקוק למכשיר שמיעה, קלינאי התקשורת ילווה אותו לאורך תהליך התאמת המכשיר. התאמת מכשיר שמיעה היא תהליך ואינה נעשית בפגישה אחת. לרוב נדרשות מספר פגישות ואף סימולציות בבית על מנת למצוא את המכשיר המתאים ביותר. ישנם סוגים שונים של מכשירי שמיעה המותאמים לרמות פגיעה שונות ולסוגים שונים של פגיעות (שיכולות להיות באוזן החיצונית, התיכונה או הפנימית). קלינאי תקשורת מלווה את הנבדק לאורך תהליך התאמת המכשיר עד למציאת המכשיר המתאים ביותר. עם זאת, גם לאחר התאמת מכשיר השמיעה תפקידו של קלינאי התקשורת אינו מסתיים. יש לו חלק גם בתהליך ההסתגלות של אדם למכשיר השמיעה בו החל להשתמש.
מפגשים עם קלינאי תקשורת בעת הסתגלות למכשיר
לאוזן שלנו ישנן יכולות מופלאות בויסות צלילים, ביכולת לשמוע צלילים שונים במקביל תוך סינון רעשים שאינם רצויים או נדרשים ובחירת צליל מסוים כצליל מרכזי. אדם שמעולם לא שמע או שיכולת השמיעה שלו עד כה היתה נמוכה יצטרך להתרגל גם למכשיר השמיעה וללמוד כיצד להפיק מן המכשיר את המירב. עדיין מדובר על מכשיר ולא על האוזן שיש לה כאמור יכולות מופלאות שאנו אפילו לא מודעים אליהן. פגישות עם קלינאי תקשורת מהוות אימון ממש, לימוד האפשרויות השונות במכשיר, הגברה או החלשת הצלילים וכך ויסות ואימון המוח כיצד לעבד את הצלילים הנשמעים. מדובר על מיומנות נרכשת שמומלץ מאוד לחזק אותה בעזרת איש מקצוע.
מפגשים עם קלינאי תקשורת לחיזוק מיומנויות ויכולות תקשורת נוספות
במהלך פגישות עם קלינאי תקשורת בהן יחוזקו מיומנויות השליטה במכשיר והפקת המירב ממנו, יחוזקו מיומנויות נוספות שעוזרות לתקשורת טובה יותר. מכשיר שמיעה אינו הופך את השמיעה למושלמת ועדיין כדאי לפתח יכולות נוספות כמו קריאת שפתיים להבנת הצד האחר והגיה נכונה של צלילים על מנת להיות מובנים יותר .
מידע נוסף:
גורמים גנטיים לליקויי שמיעה: סקירה מקיפה מתסמונת Usher ועד תסמונת ורדנבורג
סוגים של ליקויי שמיעה – בדקו מאיזה סוג של לקות שמיעה אתם סובלים?